Nomineringar till stora bokbloggarnas litteraturpris

Ah, vilka böcker har varit bäst under 2011? Vilket underbart år att se tillbaka på.
Jag har blivit kontaktad av Breakfast Bookclub eftersom jag tydligen sitter i juryn för litteraturpriset 2011. (Läs EULA innan du nominerar saker på internet!) Jag är såklart hedrad och glad för förtroendet. Mina nomeringar? Jag har flera givna kombatanter som får slåss om segern. Först ut är The Crippled God som kom ut i februari i år.

The Crippled God är den tionde och avslutande delen i dekalogin The Malazan Book of the Fallen. Ni kan säker historien: Steven Erikson har spelat rollspel i många år och en dag knallar han på ett förlag med ett manus baserat på sin spelvärld och en disposition på en serie på tio böcker och strax efteråt går han ut med ett kontrakt. Malzan är Bisterfantasy när det är som bäst, stora episka arméer, fokus på soldaterna längst fram i första ledet, nära, intensivt och trovärdigt.

The Wise Mans Fear är den andra boken i Patrick Rothfuss bokserie om Kvothe the Kingkiller. Vi har väntat länge på den här boken. Om värdshusvärden Kote och hans berättelse. Han sitter i sitt värdshus och berättar för Krönikören om sitt andra liv som den berömde, legendariske Kvothe. En mer personlig Fantasy än Erikson. En mans berättelse. En vis mans fruktan finns på svenska för er som är lagda på det hållet.  

A Dance of Dragons är den femte delen av GRR Martins episka fantasyserie. Även detta en bok vi väntat länge på med det mest omtalade förseningen i modern litteraturdiskussion. Stort och episkt. Högmedeltid och djävulska intriger. Inte lika bister som Malazan men lika mörk och hänsynslös.

Cold Commands är  uppföljaren till Steel Remains av Richard Morgan. Svart, personlig fantasy med riktigt gripande personporträtt.

Där har ni min lista. Mycket Fantasy men så blir det vissa år.
Nu får ni själva nominera era favoriter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0