Val

Nu är det bara timmar innan valet avgörs. Ingen kan undra var jag tänker stå imorgon. Utanför vallokalen med valsedlar. Jag tänker inte hålla något brandtal men tänkte bara i detta forum lyfta en liten tanke till dig min läsare:
Om dom fria otyglade marknadskrafterna ska råda, skulle den bok du vill ha ens publiceras?
Om Dom hårda marknadslagarna skulle få fritt råda, skulle din bokhandel kunna överleva?
Om all kultur ska bära sina egna kostnader utan alla former av stöd, skulle du kunna leva i den utarmade, fördummade mediaöken?

Ta fram din favoritbok ur hyllan och fundera på om författaren hade A-kassa när han eller hon skrev sitt första alster? Eller var det kanske en författarskola med statligt stöd? Eller var det ett förlag som bestämde sig för att ta pengar från storsäljaren och satsa på ett osäkert kort? En förläggare som bröt mot marknadskrafternas stenhårda lagar för att ta en chans. Skulle det ens finnas Poesi om vi följde marknadslagarna?
Alla vet, eller borde veta, att det sk svenska musikundret inte beror på kommunala musikskolan utan på A-kassan. Den brittiska musikindustrin lever på att tusentals skriver och spelar på "The Dole". osv etc.

Detta är för mig ingen avgörande fråga. Men det är en fråga som hör hemma just här, just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0