Lönnmördare

Caim och hans spöklika väninna Kit hemsöker Nimea. Prästerskapet håller det gamla Imperiet i ett skräckvälde och dom oändliga maktkamper och oro som följer av deras styre ger lönnmördaren Caim gott om tillfällen att utöva sitt yrke. Han dödar för pengar inte för att han gillar det utan för att det är hans yrke. Han har få vänner utöver anden Kit. En natt går allt fel och hans lilla värld faller sönder.

Som jag skrev nyligen så jämför SF-bokhandeln Jon Sprunks Shadow's Son med Brent Weeks Night Angel Tiologin. Jag hittade vad jag skrev om första boken The Way of Shadows. Som ni kan se så är likheterna stora. Jag gillade verkligen ettan. Jag gillar verkligen Shadow's Son också.
Skillnaden är att i Shadows Son är den äldre lönnmördaren protagonist och i Night Angel är det lärlingen. Sen får vi inte glömma Kit som är Shadows Son's bästa karaktär. Caim är inte lika överdrivet duktig och hans kopling till världen troligare. Den stora frågan är vart serien är på väg och var den hamnar.

Så: Likheten och jämförelsen med Night Angel är berättigad och godkännd. Vad jag egentligen vill ha av SF-bokhandelns ansvariga är att dom läser del två och tre och kontrollerar att dom håller måttet!
Detta borde inte vara helt omöjlgt. I L-space måste det finnas vägar till De Ännu Oskrivna Böckrnas Hylla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0