Litteraturbar i Dalby

Den eminenta BoktimmenFia drog med sig bokcirkeln till Litteraturbaren i Dalby. Ett gemytligt samkväm med författare, poeter och trubadurer som denna kväll centrerade sig kring två författare som har det Udda, övernaturliga som gemensam nämnare. Nene Ormes och Johan Theorin. Nene Ormes skriver Urban Fantasy och Johan Theorin skriver spökhistorier från Öland. Det var en blandad skara åhörare i publiken. Vi från Malmö med omnejd stack minst sagt ut. Eller ska jag säga vi som kom från SF-bokhandelns läsekrets. Jag fick nöjet att träffa Johan Theorin vars böcker jag länge sneglat på men inte ännu läst. Dom har verkat ligga i gränslandet av min läslusta, alltid där men alltid med andra böcker som lockat mer just då. 
Mycket underhållande kväll; Nene fick förklara vad Urban Fantasy är och Johan berättade spökisar. Jag hade nästan tyckt att det var orättvist att Nene var tvungen att förklara sig medan Johan fick berätta om det inte varit så uppenbart att publiken inte var bekant med ämnet. Och om Nene inte försvarat sig så lätt och ledigt. Det är inte orättvist att attackera en fäktmästare. 
Det är också tydligt var gränsen mellan oss boknördar och kulturskåne går. 
Också ett gränsland och dom är ju dom mest spännande. (Remember Granny Weatherwax!)
Detta var min första riktiga prettoafton sedan studenttiden och jag njöt i fulla drag.  


Kommentarer
Postat av: Nene

Så glad att du gillade det! Jag hade också jättetrevligt och blev otroligt glad över publikstödet, kul att ni kom! Litteraturbaren ska ha John Ajvide Lindqvist senare i höst - gissa om jag ska sitta i publiken då!



-Nene

2010-07-27 @ 15:23:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0