Julen - snart, snart över

God Jul, Happy Köpfest, Trevlig Matorgie till alla läsare.
Glöm inte att det finns ett enormt medmänskligt värde i att låta Julen handla om Julklappar!
Det är så lätt att tänka på "familjen", "föräldrarna" eller "vännerna". En gång om året tar jag och spenderar ett par månader med att tänka på var och en av mina nära och kära. Vad önskar hon sig? Vad skulle jag vilja ge henne? (vilket inte sällan ger helt inkompatibla svar - Mina småsystrar önskade sig flera år i rad Barbiesaker, något jag inte kan förmå mig att ge) Vad skule hon bli glad av att få?
Att på detta sätt ägna var och en en tanke, fundera över relationen och försöka sätta det i materiella termer är för mig en djupt kärleksfull process.
Det är högre att ge än att få, för du får ändå aldrig vad du vill ha. Det är också därför en Julklapp som går hem är så underbar. När man köpt en sak som passar personen och gör någon glad. Att erkänna att man nästan (men bara nästan) garanterat misslyckas tar faktiskt en hel stress ur hela processen. Jag har ett par lätta presenter och ett par svåra varje år. Det är nästan alltid lättare att ge presenter till personer man inte känner så väl. Ofta vet man ju bara ett par, tre saker och kan fokusera på att lustifiera det. Eller så har man en nära relation där man ser en bok på hyllan och tänker "Den vet jag att hon vill ha!". Det är där emellan det är svårt. Man har så många trådar att nysta i men vet inte vilken som ger önskat resultat. Som du förstår är jag ingen fan av önskelistor. Vad bryr jag mig om vad du önskar dig när jag äntligen listat ut vad jag vill ge dig?
Scoreboard 2010:
full score i halvlek.
Pappa fick chocklad som hans fru inte får sno (eller snarare ransonera - vad är det för människa som kan ta en chokladbit och sen spara resten?)
Styvmor fick en vaniljtvål och en överdesignad citronskalsrivare (återigen en enkel träff, traditionella klappar enligt ett länge etablerat mönster. Ingen blev överaskad men presenterna blev uppskattade och var bara lite spydiga)
Min lillasyster med samma smak som jag fick en bok (så klart), en bok som hon fluktat på i min hylla, på nätet, i bokhandeln. Retribution Falls. En högodsare. Bra böcker kan man aldrig köpa innan den 23:e. Risken här var att hon redan köpt den och läst den. Men en träff.
Min lillasyster som inte delar min boksmak var änny svårare. Men Pride and Prejudice and Zombies Journal visade sig var rätt spår. Det visade sig att handeln inte hade P&P&Z utan zombier men min chansning på Emma and the Vampires (utan Vamipres) visade sig också vara en träff. Phu - en svår uppgift.
Jag avlutade med ett hattrick (Heter det så när man sätter tre svåra på en jul?)
Min nästa syster har just börjat läsa böcker på engelska - Vilken Ocean av möjligheter! Så självklart fick hon Little Brother och Ormes Udda Verklighet (för att gardera om engelskläsandet inte håller).
Steampunk, Gaslight Romance, Near Future SF och Urban Fanatsy Malmö.
Idag ska jag Jula min andra halva av familjen. Japp, skillsmässobarn.
Idag har jag en svagare laguppställning med Inception i centerposition till lillebror men backar upp med en Badtunna till mamma. Jag hoppas på stolpe in.
Själv fick jag tre mellanöl, ett par vantar och några presentkort. Det är roligare att ge än att få...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0