Mega arkitektur

En ring i omlopsbana kring en främmande stjärna, en ring så stor att den har en radie lika stor som jordens omloppsbana kan upprätt hålla en atmosfär och en biosfär genom att rotera så att centrifugalkraften skapar en artificiell gravitation bort från stjärnan. Den har en omkrets på 1000 miljoner km och en landyta motsvarane 300 miljoner jordytor. Detta är Ringworld av Larry Niven.
Varför bygger vi ingen Mega arkitektur?
Jag anser att detta är ett tydligt tecken på att kapitalismen är i en dödlig återvändsgränd. Vi borde bygga enorma projekt för allmänhetens nytta, Arkologier, von Neuman sateliter för att utforska galaxen, generationsskepp för att befolka andra stjärnsystem, en universell tandvårdsförsäkring. Istället snackar miljötokar om överbefolkning. Läs Malthus och begrunda att det är hans misantropiska bullshit ni idislar tvåhundra år senare.
Tillbaka till Larry Niven, en marknadsliberal, nytänkande föfattare som bland annat gett SF universat odödliga lagar, tex Nivens fjärde lag om att skriva:
  • It is a sin to waste the reader's time. *
  • Tyvärr följer allt för få författare Nivens fjärde lag. En del verkar till och med envist själva fylla Sturgeon's Law** med eget innehåll. Mycket av det Niven skrivit är dussinlitteratur, underhållande men inte värt att nämna. Ringworld däremot är en klassiker.

    /s

    *Jag förväntar mig att du informerar mig när jag bryter mot denna lag.
    **Sturgeon's Law = 90% av allt är skit! alt. Bara för att 90% av all SF är skit - det betyder inte att all SF är skit.


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0