EU val

Det är snart val till EU parlmenet.
Vad är det vi röstar om? Själv är jag är EU skeptisk, jag menar att jag är inte intresserad av en stor byråkratisk superstat som blir ännu svårare än regeringen Reinfeldt att påverka. Just nu snackas det mycket om hur hemskt det är att valeltagandet är lågt till EU parlamentet, som om det skulle vara den demokratiska motsatsen till EU byråkratin. Är detta låga valdeltagande självklart dåligt?

EU har tre olika aspekter beroende på hur EU ha utvecklats sen Kol och Stål unionen. Dels mellanstatligt sammarbete, överstatlig superstat och byråkratisk kolloss. Mellansatligt sammarbete innebär att man samarbetar om det alla är överens om och man kör inte över dom som inte håller med. Därav det gamla vetoproblemet.
På den andra sidan har vi Superstaten som har anammat (försöker anamma) alla Nationalstatens aspekter: Valuta, Nationalsång, flagga, polis, gränser och militär. Här spelar Lissabon avtalet en avörande roll för att bygga en superstat. Jag har personligen inget problem med en superstat, mitt problem med EU som superstat är att det är en Kapitalistisk, borgerlig, superstat! Det är inskrivet i alla grundläggande dokument och fördrag många olika bindande krav på en borgerlig politik. Oavsett hur den politiska ledningen i de olika medlemsstaterna och i EU så kommer dom att vara tvingade att föra en borgerlig politik. Detta har vi  sett tydligt när majoriteten i parlamentet och i medlemsländerna var vänster så förändrade det ingenting i hur EU utvecklades.

Så har vi nu en massiv kampanj för att vi ska rösta i EU valet. Europaparlamentet är en livsviktig del i byggandet av en superstat. Jag tror att många ser detta utan att kunna formulera klart vad dom tycker. Istället väljer dom att rösta genom att inte rösta. Jag har full respekt för den majoritet av Svenskar som väljer att inte rösta.
Själv kommer jag nog att göra det ändå, mest för att om jag inte gör det så blir det lättare för tex Sverigedemokraterna att komma in. Dessutom är det inte bra att bara dom som är EU-kramare får sitta i parlamentet och bestämma över mitt liv. Jag kommer att leta efter en röd kandidat som är EU negativ. Sen bryr jag mig inte så mycket om det är S eller V på valsedeln, bara det är en kritisk röst och inte en okritisk Superstatshyllare.

/s

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0