Barack Obama

Barack Obama
Det finns bara en syn på Obamas seger i dag. Alla från höger till vänster tävlar om att göra honom till sin. Bara det vore tillräckligt för att göra mig misstänksam. Obama är höger! Han är så höger att han garanterat kommer att kosta den amerikanska arbetarklassen enormt mycket. Han kommer att tvinga dom att betala hela krisen.

Men hade jag bara velat kasta in en kommentar om att jag är anti så hade jag inte skrivit det här. Det finns nämligen en liten sak som alla har missat (eller som jag inte sett någon annan stans). Obamas seger har nämligen trots allt gjort en viktig skillnad tror jag: Hans seger har ändrat den amerikanska arbetarklassens självbild!
 
Tidigare har det varit en omöjlighet att välja en svart president. Det har varit ett klassikt knep i många SF filmer. För att påpeka att det är SF/ framtid så sätter man dit en svart president. På samma sätt som man använde robatar eller svävarbilar. Dom gör ofta ingen skillad i storyn men de är en markör att det är framtid/ fiction/ SF. 
Oavsett hur orasistisk en enskild arbetare kan vara har han ansett att arbetareklassen som kollektiv aldrig skulle välja en svart president. Nu har han en annan syn på sig själv och arbetareklassen som helhet.
Yes, We can!
Jag tror att detta är viktigt.

Nästan gång kanske han väljer att rösta på en president som inte kommer från ett av de två partierna? Eller vara med i en rörelse för att skapa ett arbetareparti?

/S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0