hmm

Jag har två svår recenserade böcker här till er. Först ut är Falling Sideways av Tom Holt. "Som Pratchett" fick mig att köpa den. Det kan jag ju börja med att säga att den enda likheten är att det är humor och det finns grodor i den, jag fann inga andra likheter. Mer som en pusseldeckare där bitar av puslet fattas. Förvirrande förvirrat. Läs för allt i världen inte baksidan, det gör det ännu värre. Jag vet fortfarande inte vad jag anser men jag tror att jag kommer att läsa mer av Tom Holt. Så det måste ju vara ett bra betyg? Eller godkännt i alla fall.

Den andra boken är The Sahring knife av Lois McMaster Bujold. Det är en kärleks saga mellan två klasser, en Farmers girl och en magiker/utbygdsjägare. Vackra miljöbeskrivningar och starka personbeskrivningar men där är något som skaver mot upplevelsen. Det handlar om miljöbeskrivningen. Världen som beskrivs är på ytan klassisk medeltida, bågar och svärd, bönder och stora skogar. Men naturen och arkitekturen är Amerikansk nybyggarstil. Alla bondgårdar har en veranda, inte något som jag förknipar med medeltid men inte heller ett sänke egentligen. Hickory vet jag vad det är, eller tror mig veta, men när en av karaktärerna snublar i ett näste med Cottonmouths så ser jag inte en orm framför ögonen. När jag väl börjat fundera i dessa banor blir läsvärdet allvarligt lidande. Det följer fler anakronismer i bakvattnet, glasrutor i bondgårdar men ingen stat över by och gille tex. På det hela taget verkar det vara en värld som är en illa researchad mix av tidig amerikansk nybyggar samhället intryckt i en medeltida tvångströja. Trots det har jag redan köpt tvåan. Boken är bra men jag vet inte hur mycket jag stör mig ännu.

/s

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0