Boktipset.se

Jag har just reggat mig på boktipset.se och börjat titta på lite listor och tips. Redan från början syns bristerna:
I kategorin Klassiker finns bara två SF böcker(!) och det är Dantes Divina Comedia och 1984 av Orwell. Detta trots att Sven Hassels Döden på larvfötter faktiskt finns med. Bonniers anser altså på fullt allvar att Asimov, LeGuin, Heinlein, Dick och Gaiman inte är klassiker! Listan inkluderar dessutom tre Hemingway och bara en Tolkien.

Andra intressanta böcker finns inkluderade:
Catcher in the Rye av Salinger, den berömda presidentmördar-boken (Konspirationsteori 101: FBI övervakar alla Amerikanska bibliotek och taggar alla som lånar Catcher in the Rye eftersom det är den sista boken som Presdentmördare läser)
On the Road av Kerouac, Våra föräldrars knarkromantiska slacker manual.
Mörkrets hjärta av Joseph Conrad, Har du sett Apocalypse Now? Det är den boken transponerad till Vietnam istället för Kongo.
Bonniers har underlig smak.

Mest betygsatta böcker listan toppas av tre Gaiman sen Watchmen för att följas av Willhem Moberg, Tydligen inte Bonnier eget first choice.

Jag vet inte riktigt vad den där sidan ska ha för funktion. Jag tänker inte lägga upp 12 hyllmeter böcker för att deras dator ska spotta ut generiska boktips. Jag tänker inte heller börja blogga på deras sida istället för denna. Möjligen om man hade kunnat korslänka men det går inte.

/s

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0